1)Hvilken
historisk hendelse eller periode handler filmen om?
Filmen handler om slaget ved Thermopylene, og om hvordan 300 spartaner stod i mot
Filmen handler om slaget ved Thermopylene, og om hvordan 300 spartaner stod i mot
2)Hva
slags filmsjanger er det (fiksjon, fakta, faksjon)?
Det er en fiksjons-film basert på en historisk kilde med elementer
av fakta, så jeg vil regne det som en faksjonsfilm.
3)Hvis
det er en fiksjons-film: Er den historiske handlingen den primære
historien, eller er den bare et bakteppe for en oppdiktet
kjærlighetshistorie eller lignende?
Den historiske handlingen er den primære historien.
4)Hva
vet du om filmskaperen?
Han har regissert filmen «Watchmen», og han heter Zack Snyder. Har
vedkommende laget andre filmer med historisk innhold?
Nei, med mindre man regner "Watchmen" som en film med historisk innhold.
Har han eller hun gitt uttrykk for spesielle politiske holdninger? Hvilke utfordringer, ideer osv. preger filmskaperens samtid og miljø? Jeg vet ikke om det er meningen at han har gjort det, men det virker som om han har laget et helt klart skille mellom øst og vest. Dette kan sammenlignes med konflikten mellom Midtøsten og USA/Europa. Ideer som er veldig sentrale i dag, som frihet, likhet og det å kjempe for det man tror på preger filmskaperens samtid. Disse ideene har blitt tatt inn i filmen, selv om det antakelig var sånne ideer som antakelig var i bakhodet på Spartanerne da de dro til kamp. Har filmen en spesiell oppdragsgiver? Ikke som jeg kan finne. Hvem har finansiert filmen? Warner Bros, Legendary Pictures, Virtual Studios pluss fler.
Har han eller hun gitt uttrykk for spesielle politiske holdninger? Hvilke utfordringer, ideer osv. preger filmskaperens samtid og miljø? Jeg vet ikke om det er meningen at han har gjort det, men det virker som om han har laget et helt klart skille mellom øst og vest. Dette kan sammenlignes med konflikten mellom Midtøsten og USA/Europa. Ideer som er veldig sentrale i dag, som frihet, likhet og det å kjempe for det man tror på preger filmskaperens samtid. Disse ideene har blitt tatt inn i filmen, selv om det antakelig var sånne ideer som antakelig var i bakhodet på Spartanerne da de dro til kamp. Har filmen en spesiell oppdragsgiver? Ikke som jeg kan finne. Hvem har finansiert filmen? Warner Bros, Legendary Pictures, Virtual Studios pluss fler.
5)Hvis
det er en faktafilm: Hva slags kilder bruker filmskaperen? Er
kildeutvalget variert? Virker kildene troverdige? Dette
er ikke en faktafilm
6)Hvis
det er en fiksjons-film: I hvilken grad har filmskaperen klart å
gjenskape en troverdig historisk ramme gjennom kostymer, rekvisitter,
opptakssteder, kulisser osv.?
I stor grad, men med visse usannsynlige elementer. Det virker
usannsynlig at spartanerne løp rundt uten rustning når de dro til
kamp, akkurat som at perserne heller ikke løp rundt halvnakne med
massevis av piercinger overalt på kroppen.
7)Hva
kjennetegner dramaturgien (handlingsstrukturen) i filmen?Er det
spesielle scener som virker konstruert for å skape en god historie
eller få fram et bestemt budskap?
Kampscenene spesielt virker som om de er konstruert for å skape et
bilde av spartanerne som velsmurte drapsmaskiner som er i stand til å
jobbe sammen uansett situasjon. Scenen der spartanerne bygger en mur
ved å bruke likene til soldater virker også med på å fortelle
seeren at her er det menn som er herdet over forventning.
8)Blir
det brukt spesielle filmatiske virkemidler for å bygge opp under et
budskap (bildeutsnitt, kameraperspektiv, lyd, lys, klipping,
montasje)?
I kampscenene stopper tiden opp noen ganger for å vise hvor
effektive spartaneren er. Lyset er også veldig dramatisk, og blir
spesielt brukt i de siste scenene der sola skinner av Spartanerne
sine skjold når de danner pinnsvinet. Lyset blir også brukt for å
illustrere hvor stor perser-hæren virkelig er, siden pilene deres
kan blokkere sollyset.
Det
er også blitt tatt veldig mange kunstneriske friheter når det
kommer til karakterenes utseender. Mange av perserne ser veldig
stygge og deformerte ut – de ser ut som barbarer og monstre mens
spartanerne ser ut som mannlige modeller med svulmende muskler og
vaskebrett-mager.
9)I
hvilken grad kan filmen brukes som en beretning? Hva kan andre kilder
fortelle oss om den samme hendelsen eller temaet? Hele
filmen er en beretning, og kan derfor i stor grad brukes som en. Det
man må være obs på er at filmskaperne aldri har hevdet at filmen
er historisk korrekt og at den er basert på en tegneserieroman.
Andre kilder (Herodot) forteller historien på en saklig måte med
fakta hentet fra primærkilder.
10)
Hva gjenspeiler filmen som levning (hvordan kan vi bruke filmen som
levning)?Man
kan analysere hvordan filmskaperne har valgt å fortelle historien,
og hvordan de bruker forskjellige virkemidler som farge, lys o.l.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar